Snel antwoord op jouw vraag
Bekijk de veelgestelde vragen over IRIS Christelijke Kindcentra.
Wij helpen je graag verder!

- Toon alle veelgestelde vragen
- Basisonderwijs
- Opvang
Basisonderwijs
Waarom moet ik kiezen voor De Morgenster?
“We leren samen en zijn altijd in ontwikkeling. Op IKC Morgenster krijgen de kinderen een goede basis mee. We werken met de 5 R-en: Reinheid, Rust, Regelmaat, Richting en Relatie.
Reinheid:
Dit omvat een schone leefomgeving. Het gaat om het zorgen voor een gezonde
leeromgeving en het vermijden van onnodige prikkels.
Rust:
Het creëren van een goede balans tussen inspanning en ontspanning.
Regelmaat:
Het hebben van een voorspelbare dagstructuur met vaste routines en rituelen,
wat houvast biedt en stress kan verminderen.
Richting:
Het hebben van doelen en een gevoel van richting in het leven, wat kan
bijdragen aan motivatie en zingeving.
Relatie:
Het opbouwen van positieve en betekenisvolle relaties met anderen, wat
essentieel is voor emotionele groei en welzijn.
Zonder relatie geen prestatie
“Collega’s in ons team waarderen elkaar. Dat stralen we uit en zo brengen
we dat als vanzelf over op de kinderen. We zien ieder kind en zijn duidelijk
over wat we van ze verwachten. Door het werken vanuit nieuwsgierigheid, is
ieder kind gemotiveerd en zo ontwikkelen ze zich voortdurend. Die enthousiaste
kinderen, daar doen we het voor. Maar geen prestatie zonder relatie. Het
welbevinden van ieder kind staat hier op de eerste plaats.”
Wat voor relatie hebben wij met ouders?
“We beginnen
en eindigen het jaar in gesprek met ouders. Vanaf groep 6 is het kind ook bij
dit gesprek aanwezig.” Leerkracht Ilona vertelt dat De Morgenster de relatie
met ouders hoog in het vaandel heeft staan.
Samen het
schooljaar starten
Waardevolle
momenten
Kijken tijdens
de les
Hulp van
ouders
De cirkel is
rond
Wat voor samenwerkingen hebben wij met partners in de school?
Dyslexie
Om leerlingen met leerbehoeften zoals dyslexie optimaal te ondersteunen,
werken we bij IKC Morgenster samen met Centraal Nederland. Dankzij de korte
lijnen met de begeleiders van Centraal Nederland kunnen we de aanpak beter
afstemmen en ontstaat er ook voor ons team een lerend effect. Samen zorgen we
voor een eenduidige en doeltreffende begeleiding, waarmee we het verschil maken
voor onze kinderen.
Logopedie
Bij IKC Morgenster hechten we veel waarde aan de brede ontwikkeling van
ieder kind. Daarom werken we nauw samen met logopediepraktijk De Praatmaat
Groep. Dankzij deze samenwerking kunnen kinderen die extra ondersteuning nodig
hebben op het gebied van taal en spraak direct binnen onze school geholpen
worden. De logopedisten van De Praatmaat Groep zijn deskundig, betrokken en
werken in afstemming met leerkrachten en ouders, zodat ieder kind de
begeleiding krijgt die het verdient.
Samen zorgen we voor een sterke basis, waarin communicatie en taalontwikkeling
centraal staan.
Oefentherapie
Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich niet alleen cognitief,
maar ook motorisch goed ontwikkelen. Daarom werken we samen met Marlous
Oefentherapie. Deze samenwerking maakt het mogelijk om kinderen met motorische
hulpvragen binnen de school deskundige begeleiding te bieden. Marlous werkt
laagdrempelig, in nauw overleg met ouders en leerkrachten, en sluit aan bij de
dagelijkse onderwijspraktijk.
Zo dragen we samen bij aan het zelfvertrouwen, de houding en het beweegplezier
van elk kind.
Wat houdt de stichting IRIS Onderwijs in?
IRIS Onderwijs is een stichting voor christelijk onderwijs die vanuit een gezamenlijke visie kinderen willen ondersteunen, begeleiden en onderwijzen hoe zij een plek in de samenleving kunnen gaan innemen als een wijze wereldburger.
IRIS Onderwijs bestaat uit 14 christelijke basisscholen in de gemeente Kampen. Ieder kind is welkom op onze scholen. Wel gaan we ervan uit dat de christelijke grondslag van de stichting gerespecteerd wordt en kinderen met alle activiteiten meedoen.
Een nauw verbonden partij is IRIS Opvang, stichting voor christelijke kindcentra, die op het merendeel van scholen een vorm van kinderopvang en/of buitenschoolse opvang aanbiedt.
Een aanmeldformulier is verkrijgbaar bij de directie van de school.
Meer informatie over onze stichting zoals de samenstelling van de raad van toezicht, kunt u vinden op onze website. www.iriskampen.nl www.irisopvang.nl
Grondslag
De stichting heeft als basis de Bijbel als Gods Woord. Jezus Christus is de weg tot het heil. Zijn Liefde inspireert ons. En vanuit die Liefde zijn we, elk op onze eigen wijze en passend bij de veelkleurigheid van IRIS, een voorbeeld voor de kinderen en betrokken bij hun welzijn, dat van hun ouders en het welzijn van elkaar.
Wij bieden goed onderwijs aan, op basis van onze christelijke identiteit. We zijn daarbij betrokken bij de leerling en bij elkaar. Ons hart en onze passie liggen helemaal bij het onderwijs. Ons ultieme doel daarbij is dat leerlingen onze scholen verlaten als wijze wereldburgers in wording.
De wijze wereldburger
- Een wereldburger vindt zijn weg in de (toekomstige) maatschappij. Kinderen hebben op school geleerd hoe ze in de samenleving kunnen functioneren (cognitief en sociaal-emotioneel).
- Wijs zijn is iets anders dan slim zijn. Het begrip wijs kennen we vanuit de Bijbel, bijvoorbeeld uit Spreuken: “Want het is de HEER die wijsheid schenkt, Zijn woorden bieden kennis en inzicht.” Vanuit die bron, die sterk raakt aan het ‘zijn’ van IRIS, willen we kinderen leren om wijs te worden, leren dat ze hun talenten mogen gebruiken.
- Wijs worden is een proces. Op onze scholen willen we daarvoor een goede basis leggen.
- Een wijze wereldburger heeft een onderzoekende houding en is erop gericht om een positieve bijdrage te leveren aan zijn omgeving. Hierbij benoemen we duurzaam omgaan met de schepping als voorbeeld van positief bijdragen aan de omgeving.
- Zo herkennen we vier leidende principes bij de wijze wereldburger: vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en positief bijdragen. Als we bij kinderen (en bij ons zelf) deze principes van de wijze wereldburger kunnen ontwikkelen, dan zijn we ervan overtuigd dat IRIS een stukje ‘eigenheid’ aan het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen en daarmee aan de samenleving toevoegt
Wat is de identiteit van onze school?
Onze school is een protestants-christelijke basisschool. Het Woord van God is het uitgangspunt van ons doen en laten. In de Bijbelverhalen, liederen, gebeden, weekopeningen en vieringen willen we onze kinderen de grootheid en liefde van onze Schepper laten zien.
De onderlinge verbondenheid geeft ons tegelijkertijd een stuk verantwoordelijkheid naar elkaar en de aarde waarop we wonen. Daarom gaat onze christelijke identiteit verder dan de bijbellessen. Wij willen ons in onze omgang met elkaar, de keuze en de behandeling van de leerstof laten inspireren door de Bijbelse boodschap. We proberen geloven en opvoeden te verbinden in de totale onderwijsleersituatie.
Wij willen onze leerlingen de Bijbelse waarden en normen meegeven in hun leven, om te kunnen leven en werken in een maatschappij die voortdurend verandert. Vanuit ons christen zijn willen we ook vorm en inhoud gaan geven aan burgerschap en integratie.
Wat zijn onze onderwijsdoelen?
De Morgenster laat je stralen! Wij hebben 5 kernwaarden waaraan je herkent wie wij zijn en hoe wij kinderen willen laten stralen: veiligheid, kwaliteit, eigenaarschap, samenwerken en creativiteit. Deze kernwaarden zie je terug in onze aanpak, in wat we doen in de school en waar we met onze kinderen aan werken. We willen bereiken dat onze leerlingen een plezierige schooltijd hebben, fijne volwassenen worden en bij ons op school een brede ontwikkeling doormaken die aansluit bij hun kwaliteiten en interesses.
Hoe wordt de
verplichte onderwijstijd benut?
Op De
Morgenster gaan alle groepen per jaar 995 uur naar school. We doen dat met een
5-gelijke dagen rooster en een continurooster.
Dat betekent dat al onze leerlingen elke dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school
gaan en tussen de middag op school eten.
Hoe is het
veiligheidsbeleid geregeld?
Hoe handhaven wij de onderwijskwaliteit binnen de scholen van IRIS?
De bedoeling van goed onderwijs binnen IRIS is kinderen op te leiden tot wijze wereldburgers. Om de bedoeling verder uit te werken, spelen de begrippen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming een belangrijke rol. IRIS ziet deze drie functies van onderwijs als doeldomeinen voor de kwaliteit van het onderwijs die een referentiekader en een taal bieden om nauwkeuriger over de bedoeling en de doelen van onderwijs te kunnen spreken. We verstaan het volgende onder de drie doeldomeinen.
Kwalificatie
Hiermee wordt het aanbieden van kennis, vaardigheden en houdingen bedoeld waarmee kinderen worden toegerust voor de volgende stappen in hun (school)leven. Belangrijke bestanddelen zijn een generieke cognitieve component (zoals vaardigheden met rekenen, wiskunde en taalbeheersing als primaire elementen), vakspecifieke kennis en vaardigheden (rondom bijvoorbeeld de zaakvakken en programmeren) en het aanleren van een juiste leerhouding en leerstrategieën.
Socialisatie
Bij dit doeldomein gaat het om kinderen in te leiden (zich ‘thuis laten voelen’) in tradities, culturen en praktijken en de waarden, normen en gebruiken die daar een rol in spelen, zodat kinderen zich betrokken voelen bij dergelijke tradities en gebruiken, zich ermee kunnen identificeren en er betekenisvol in kunnen participeren. In de scholen van IRIS is de Bijbel de voedingsbron voor het socialisatieproces.
Persoonsvorming
Dit doeldomein heeft betrekking op de autonomie van leerlingen, waarbij ze leren om meer onafhankelijk in hun denken en doen te worden, los van bestaande tradities en praktijken om zich daardoor te ontwikkelen als autonoom persoon die zich op verantwoordelijke wijze verhoudt tot de maatschappij en de schepping.
Deze drie doeldomeinen zijn in de praktijk altijd met elkaar verbonden en kunnen niet los van elkaar gezien worden. Goed onderwijs draagt altijd tegelijkertijd bij aan alle drie doeldomeinen.
Wanneer kinderen een basisschool van IRIS verlaten, dan hebben zij zich qua kennis en vaardigheden ontwikkeld passend bij hun intelligentie en competenties.
Zij starten op het voor hen geschikte niveau in het voortgezet onderwijs. Daarnaast kennen zij de basisprincipes van een wijze wereldburger; vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en positief bijdragen.
Wat doen wij met betrekking tot de onderwijsresultaten?
Kwaliteit van het onderwijs
Het kwaliteitsbeleid van IRIS vormt het uitgangspunt om vorm te geven aan de kwaliteit op onze school. We zien de kwaliteit breder dan de opbrengsten van groep 8. We gebruiken meerdere toetsuitslagen bij de analyse van de kwaliteit van onderwijs.
De resultaten van het groep 8 onderzoek worden ook gebruikt om de resultaten van het onderwijs van onze school te bepalen. De individuele resultaten worden omgerekend naar een schoolscore. Scoort een school drie keer op rij een onvoldoende, dan spreekt de inspectie van een zeer zwakke basisschool en komt deze school onder verscherpt toezicht te staan. De afgelopen jaren hebben wij een voldoende gekregen voor de eindtoets.
Doorstroming van kleuters
Omdat de jongste kleuters niet allemaal op de eerste schooldag van het schooljaar naar school gaan, is er voor deze groep leerlingen een speciale overgangsregeling. In het overgangsprotocol is geregeld hoe dat gaat. Het uitgangspunt hierbij is de ontwikkeling van het kind, gecombineerd met zijn of haar onderwijsbehoeften. Dit overgangsprotocol is op te vragen bij de directie van de school. Als een 4-jarige naar school gaat, komt deze in groep 1 en volgt vanaf dat moment alle reguliere activiteiten in deze groep binnen de vastgestelde lestijd. Deze leerling valt vanaf dat moment ook onder de reguliere verlofregeling.
Wat voor ondersteuning bieden wij?
Hoe is ondersteuning aan leerlingen met specifieke
onderwijsbehoefte?
Ondanks de extra zorg die wij als school kunnen en willen geven, zijn er
altijd kinderen die specifieke zorg nodig hebben. Wanneer kinderen bepaalde
leer- en/of gedragsproblemen hebben, willen we met de ouders zoeken naar de
juiste begeleiding voor het kind. Wanneer een leerling regelmatig onvoldoende
scoort tijdens toetsmomenten, dan wordt de leerling in eerste instantie
besproken met de kwaliteitscoördinator (KC). In dit gesprek wordt bekeken hoe
de leerling binnen de groep extra begeleid kan worden.
Wanneer er voor het een kind een plan wordt opgesteld, worden de ouders hierover in kennis gesteld. Dit gebeurt zowel schriftelijk, als door middel van een gesprek.
Na iedere toetsweek vindt er een groepsbespreking plaats. In deze bespreking staat de zorg in iedere individuele groep centraal. Na de groepsbespreking worden er, indien nodig, nieuwe plannen opgesteld. Dit gebeurt in overleg met de kwaliteitscoördinator. Zijn de (leer)problemen te groot, dan kan de kwaliteitscoördinator advies vragen aan externe instanties. Hiervoor wordt steeds aan ouders toestemming gevraagd. School heeft de mogelijkheid om, in overleg met ouders, het kind in te brengen in het zorgadviesteam (ZAT). Hier denken o.a. een orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werk mee over een passende aanpak voor de leerling.
Passend onderwijs
Als ouder kunt u uw kind aanmelden op een van de scholen van IRIS. Wanneer
uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het belangrijk dat u dit bij de
aanmelding van uw kind doorgeeft. Alle scholen in Nederland hebben sinds 1
augustus 2014 een zogenaamde zorgplicht. Dit betekent dat het de
verantwoordelijkheid van de school/ het bestuur, waarbij de school aangesloten
is, om het juiste onderwijsaanbod voor uw kind te realiseren.
Niet in alle gevallen kan de school de extra ondersteuning bieden die nodig is. De leraar en de kwaliteitscoördinator zullen in dit geval samen met u op zoek naar een school waar de benodigde ondersteuning wel geboden kan worden. Hiervoor wordt contact gelegd met het samenwerkingsverband.
Extra ondersteuning op school of op een andere school
Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft kan de school een ‘onderwijsarrangement’ maken voor uw kind. Een goede samenwerking met u als ouder is daarvoor heel belangrijk. Als stichting hechten wij veel waarde aan een goede communicatie tussen onze scholen en onze ouders.
Onafhankelijk extern onderzoek voor uw kind
Als school werken wij met een aantal instanties samen die
ons ondersteunen met pedagogische en didactische adviezen. Zo consulteren wij
bijvoorbeeld de GGD, schoolbegeleidingsdiensten en andere relaties.
Vanzelfsprekend staat het u als ouders vrij om ook pedagogische/didactische
informatie middels onderzoek bij externe instanties te verkrijgen.
De school wil in voorkomende gevallen graag de noodzakelijkheid van een
dergelijk onderzoek met de ouders in kaart brengen. In dat gesprek komen ook de
verwachtingen met betrekking tot tijdsinvestering, afstemming en inspanningen
aan de orde. Indien de school niet vroegtijdig bij een dergelijk extern
onderzoek wordt betrokken, kan besloten worden hieraan geen medewerking te
verlenen.
Extern onderzoek
Mochten de problemen, ondanks alle bestede zorg, niet oplosbaar zijn, dan wordt er in overleg met de ouders, contact gezocht met een externe begeleidingsinstantie voor een uitgebreider onderzoek. Het resultaat van zo’n onderzoek wordt besproken met de ouders. Er wordt een plan opgesteld dat door de school wordt uitgevoerd. Mocht dit ook niet baten, kan eventueel besloten worden, weer in overleg met de ouders, om het kind aan te melden voor het speciaal (basis) onderwijs.
De externe begeleidingsdienst kan dus worden ingeschakeld bij individueel onderzoek en begeleiding van kinderen, die leerproblemen hebben. Eén van de psychologen of orthopedagogen van de betreffende dienst overlegt met de leerkracht en de kwaliteitscoördinator. Men bekijkt wat de oorzaken zijn van de problematiek en adviseert over de aanpak van de moeilijkheden. Er kan worden besloten tot het opstellen van een nieuw plan of dat er moet worden overgegaan tot een verwijzing naar de speciale school voor basisonderwijs. Als ouders wordt u steeds op de hoogte gehouden en woont u de besprekingen bij.
Advisering voortgezet onderwijs
Kinderen die na groep 8 onze school verlaten, krijgen
gedurende hun laatste schooljaar informatie over alle vervolgmogelijkheden. Er
zijn ouderavonden, voorlichtingsavonden, er worden folders uitgedeeld en veel
scholen organiseren ‘open dagen’. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. Tijdens
diverse gesprekken tussen school en ouders worden de mogelijkheden voor het
voortgezet onderwijs besproken. Tijdens een pré-adviesgesprek in groep 7 wordt
met ouders de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs verkend in een
gesprek.
Elke leerling in groep 8 krijgt een schooladvies (tenminste vóór 1 maart). In
dit schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij uw kind
past.
Wij kijken daarvoor onder andere naar leerprestaties, werken in de klas, doorzettingsvermogen, omgaan met huiswerk en ontwikkeling gedurende de hele basisschoolperiode. Naast dit schooladvies komt er, door de invoering van de verplichte eindtoets primair onderwijs, voor alle leerlingen in Nederland een ‘objectief tweede gegeven’ bij in de vorm van een resultaat op de centrale eindtoets primair onderwijs. Wanneer de leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Heroverweging kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook besloten worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets primair onderwijs. Soms is het resultaat van de eindtoets primair onderwijs minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Wat doen wij met de ouderbijdrage?
Vrijwillige ouderbijdrage
Naast de reguliere onderwijsactiviteiten organiseert de school
bijzondere activiteiten, zoals schoolfeesten, sportwedstrijden en het
Sinterklaasfeest. Met uw bijdrage maakt u voor de kinderen extra activiteiten
en traktaties op feestelijke dagen mogelijk.
Het college van bestuur (CvB) heeft
de vrijwillige ouderbijdrage vastgesteld op een bedrag van € 18,-.
Vrijwillige bijdrage continurooster
Wij vragen aanvullend een vrijwillige bijdrage voor de uitvoering van
het continurooster op onze school. Daarbij worden we ondersteund door
vrijwilligers die voor deze inzet een vergoeding ontvangen. De vrijwillige
bijdrage voor het continurooster is € 25,- per kind per jaar.
Hoe is de tussenschoolse voorziening
geregeld?
Leerlingen eten op de Morgenster allemaal op school met de leerkracht
in de eigen groep. Het samen eten maakt deel uit van onze schooldag. Er zijn
voldoende mogelijkheden voor het koelen van etenswaren of drinken. Daarnaast
spelen de leerlingen tussen de middag 30 minuten buiten onder toezicht van
enkele teamleden die worden ondersteund door vrijwilligers.
Iedere vrijwilliger heeft een Verklaring Omtrent Gedrag aangeleverd.
Hoe is de buitenschoolse voorziening
geregeld?
Er is voor onze leerlingen de mogelijkheid voor en na schooltijd
gebruik te maken van de buitenschoolse opvang van IRIS Opvang bij ons op school.
Wat doen wij met betrekking tot klachten en veiligheid?
De klachtenregeling
Als u klachten hebt over het onderwijs of over de gang van zaken op school, kunt u een afspraak maken met de betrokken groepsleerkracht. Mocht dit niet leiden tot de gewenste oplossing, dan kunt u zich wenden tot de directeur van de school, of diens plaatsvervanger. Meer informatie vind u hieronder.
Geschillencommissie
Wij wijzen u ook op de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze instantie bundelt voor -onder andere- het protestants-christelijk onderwijs ongeveer twintig landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. Op de website van de Geschillencomissie bijzonder onderwijs kunt u terecht voor informatie over (klachten)procedures, wet- en regelgeving en jurisprudentie en vindt u daarnaast alle benodigde (contact)informatie.
Gedragscode
Voor alle bij de scholen betrokkenen heeft IRIS een gedragscode geformuleerd. Respect, veiligheid en geborgenheid zijn de uitgangspunten.
Schorsen/verwijderen van leerlingen
Vanuit de wetgeving zijn er protocollen over schorsen en verwijderen. In uitzonderlijke gevallen moet de directie, na overleg met de groepsleerkracht, bestuur en medezeggenschapsraad, inspectie en leerplichtambtenaar, besluiten om een leerling voor de duur van één of twee weken te schorsen. Dit zal alleen voorkomen na extreem wangedrag en in nauw overleg met de ouders. In uiterste nood moeten we soms overgaan tot verwijderen. Ook verwijderen vindt alleen plaats na overleg met de groepsleerkracht, bestuur, medezeggenschapsraad, inspectie en leerplichtambtenaar. De school draagt in dit geval zorg voor het vinden van een andere basisschool voor deze leerling.
Extern vertrouwenspersoon
Het schoolbestuur heeft op elke school contactpersonen aangewezen die bereid zijn naar uw klacht te luisteren en u door te verwijzen. Zij behandelen uw klacht niet, maar wijzen u de weg naar een gepaste oplossing.
De interne vertrouwenspersonen van onze school zijn Ilona van Aafst en José IJzerman.
De school moet een plek zijn waar kinderen en ook de leerkrachten zich veilig kunnen voelen. De medewerkers in de school doen er alles aan om dit gevoel van veiligheid optimaal te laten zijn. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij het gevoel van veiligheid ver te zoeken is. Denk daarbij aan ernstig pesten, geweld, of (seksuele) intimidatie.
i.vanaafst@iriskampen.nl
j.ijzerman@iriskampen.nl
Op elke school is een contactpersoon die speciaal voor deze situaties is aangesteld en waarmee u of uw kind mee in contact kan treden. Bij ingewikkelde situaties kan de contactpersoon de vertrouwenspersoon inschakelen. Dat kunt u als ouders ook rechtstreeks doen. De vertrouwenspersoon probeert in overleg met de school maatregelen te treffen waardoor de veiligheid terugkeert. De vertrouwenspersoon van alle scholen van stichting IRIS is de heer Henk Grit. Hij is werkzaam aan VIAA, Gereformeerde Hogeschool in Zwolle.
Contactgegevens:
Mail ons: h.grit@viaa.nl
Bel ons: 038-4255542
Bel ons: 06-24321661
Klachtenregeling
Stichting IRIS maakt gebruik van een landelijk erkende klachtenregeling. De stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs bundelt voor het katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs ongeveer twintig landelijke geschillen- , beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394
3440 AJ Woerden
T: 070-3861697 (10.00 tot 12.30 en 13.30 tot 16.00 uur)
E: info@gcbo.nl
W: www.gcbo.nl
Voorkomen van pesten
Eén van de uitgangspunten is dat kinderen met plezier naar school gaan en zich op school veilig voelen. Een fijne sfeer ontstaat meestal niet vanzelf; die moet je met elkaar maken. We willen de kinderen dan ook leren goed met elkaar om te gaan, elkaar te vertrouwen en respect te hebben voor elkaar en elkanders eigendommen. Voor het realiseren en bewaken van een goede sfeer zijn er naar onze mening schoolregels nodig en moeten we afspraken maken met de kinderen. Meerdere malen per jaar praat het team over deze regels. We willen er voor zorgen dat regels in alle klassen hetzelfde zijn, natuurlijk aangepast aan de leeftijd van het kind.
Elke school heeft de plicht om anti-pestbeleid goed te coördineren. Ook moeten scholen een coördinator hebben voor Sociale Veiligheid. Deze taken worden bij ons op school uitgevoerd door Sanne van Lohuizen.
Mail s.vanlohuizen@iriskampen.nl
Sponsoring?
Structurele sponsoring van het onderwijs op onze basisschool kennen wij niet. Vandaar dat we hierop ook geen nader beleid ontwikkeld hebben.
Privacy
Op onze scholen zorgen we ervoor dat we voldoen aan de wetgeving op het gebied van privacy. De gegevens van uw kinderen worden conform wet- en regelgeving bewaard. Op de website van hieronder vindt u informatie hoe wij omgaan met uw gegevens en die van de leerlingen. www.iriskampen.nl
Verzekering
Om bepaalde schade te kunnen vergoeden heeft IRIS de volgende verzekeringen afgesloten:
- een schoolongevallenverzekering;
- een aansprakelijkheidsverzekering;
- een schadeverzekering in het verkeer;
- een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering;
- rechtsbijstandverzekering.
Lees hier het complete overzicht
Wat doen wij bij afwezigheid van een leerkracht?
Bij afwezigheid van een leerkracht is de directeur verantwoordelijk voor de vervanging. Hij/zij streeft ernaar om de vervanging door het eigen personeel te laten plaatsvinden, om zodoende de continuïteit van het onderwijs zoveel mogelijk te waarborgen. Als er geen eigen personeel beschikbaar is, wordt een beroep gedaan op de invalpool. Omdat meer scholen een beroep doen op de invalpool zal er zo nu en dan geïmproviseerd moeten worden.
Bij ziekte neemt de directeur de volgende maatregelen:
- wanneer er een duo-collega is, wordt deze gevraagd;
- als dat niet leidt tot een oplossing, worden collega’s gevraagd een extra dag te werken;
- lukt dat niet, worden invalkrachten gebeld;
- als
het niet lukt op deze wijze vervanging te regelen, treedt de noodprocedure
in werking.
Dit houdt in:
a. kinderen intern opvangen;
b. naar huis sturen
Ad a: ‘intern opvangen’:
- het intern opvangen van leerlingen gebeurt bijvoorbeeld in een andere klas
- als de aantallen het redelijkerwijs mogelijk maken worden, in laatste instantie, leerlingen over andere groepen verdeeld of worden groepen samengevoegd;
- intern opvangen gebeurt meestal alleen de eerste dag. Diezelfde dag krijgt u een bericht via de ouderapp waarin gemeld wordt of- en op welke wijze er de volgende dag(en) les kan worden gegeven aan de betreffende leerlingen;
- als
er vervanging in de bovenbouw nodig is, kan het gebeuren dat er intern met
leerkrachten geschoven wordt. Dit omdat het vaak moeilijk is een ervaren
vervanger voor de bovenbouw te vinden. We vallen dan terug op de ervaring
van de eigen leerkrachten uit de onderbouw.
Ad b: ‘naar huis sturen’:
- als intern opvangen niet lukt, proberen we de ouders tijdig in te lichten;
- één groep heeft maximaal 2 dagen lesvrij, daarna is een andere groep aan de beurt (bijvoorbeeld een hogere/lagere groep);
- zodra deze noodprocedure in werking treedt, worden college van bestuur en Inspectie ingelicht;
Wat doen wij met betrekking tot het opleiden van studenten in de school?
Het is de ambitie van IRIS om opleidingsscholen te realiseren waar gezamenlijk met de PABO van VIAA en Windesheim en een aantal MBO’s gewerkt wordt aan de kwaliteit van het onderwijs en professionalisering (van leraren en onderwijsassistenten in opleiding). Centraal hierbij staat het werkplekleren. Daarin wordt het leren op de werkplek (stage) meer geïntegreerd met het programma op de PABO en de MBO’s. Deze stage vindt plaats op de basisschool waar studenten leren aan de hand van werkelijke problemen uit de schoolpraktijk.
Wanneer het leren op de werkplek goed vorm krijgt ontstaat er een win-win situatie. De school heeft extra handen in de klas en de student kan theorie en praktijk op een natuurlijke manier met elkaar verbinden. IRIS heeft twee coördinatoren ‘opleiden in de school’ in dienst. Zij coördineren de samenwerking en onderhouden de contacten met de PABO’s en de MBO’s.
Wat houdt de leerplichtwet in?
In de leerplichtwet is vastgelegd dat alle leerlingen die op een school staan ingeschreven (dus ook de 4-jarigen) verplicht zijn de school te bezoeken. Daarnaast is in deze wet geregeld in welke gevallen de directeur toestemming kan geven voor verlof. U kunt meer informatie vinden op de website van de gemeente Kampen.
Het aanvraagformulier voor extra verlof (buiten de reguliere vakanties om) vindt u op de website van de gemeente Kampen.
De leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld bij ongeoorloofd schoolverzuim of bij situaties die zouden kunnen leiden tot schoolverzuim of schooluitval. Wanneer u hierover vragen hebt, mag u altijd de leerplichtambtenaar bellen. U kunt dan het algemene nummer van de gemeente Kampen bellen (14 038) en vragen naar de leerplichtambtenaar. Meer informatie over de leerplicht vind u op onze website.
Wat is de meldcode huiselijk geweld?
Vanaf januari 2013 is elke school verplicht gebruik te maken van een meldcode huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Binnen IRIS is een stappenplan gemaakt dat aangeeft hoe te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. In het kort ziet dit plan er als volgt uit:
- in kaart brengen van signalen
- overleggen met deskundigen
- gesprek met de ouders
- inschatting maken van risico’s
- beslissing nemen over melden of hulp organiseren
Dit stappenplan helpt scholen op een goede manier om te gaan met deze problematiek. De minister wil met het verplicht stellen van de meldcode bereiken dat eerder hulp geboden wordt aan kinderen die slachtoffer zijn (of dreigen te worden) van huiselijk geweld en/of kindermishandeling.
Wat is de gedragscode van IRIS Christelijke Kindcentra?
Voor alle bij de scholen betrokkenen heeft IRIS een gedragscode geformuleerd. Respect, veiligheid en geborgenheid zijn de uitgangspunten. De gedragscode kunt u hier downloaden.
Welke verzekeringen hebben wij afgesloten en wat houden ze in?
Om bepaalde schade te kunnen vergoeden heeft IRIS de volgende verzekeringen voor de scholen afgesloten:
- een schoolongevallenverzekering;
- een aansprakelijkheidsverzekering;
- een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.
Hieronder volgt de belangrijkste informatie over deze verzekeringen.
Schoolongevallenverzekering
Voor ongevallen van leerlingen die zich tijdens schoolactiviteiten voordoen, biedt deze verzekering een dekking. Dit geldt ook voor ongevallen die zich voordoen tijdens het komen naar en gaan van school binnen één uur voor en na de schoolactiviteiten. De verzekering dekt (tot een maximumbedrag) na een ongeval het volgende:
- kosten tandheelkundige behandeling;
- uit te keren geldbedrag bij overlijden;
- geneeskundige kosten;
- uit te keren geldbedrag bij blijvende invaliditeit.
De verzekering dekt schade in verband met lichamelijk letsel die ontstaat ongeacht of hiervoor iemand aansprakelijk is. Let op! Schade aan materiële zaken zoals brillen, kleding, vervoermiddelen etc. is niet meeverzekerd.
Aansprakelijkheidsverzekering
Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van de school, dan wel het bestuur voor schade die wordt veroorzaakt door iemand waarvoor de school, dan wel het bestuur verantwoordelijk is. Onder schade wordt, in dit geval, verstaan:
- lichamelijk letsel, al dan niet met dodelijke afloop;
- beschadiging, het teniet of verloren gaan van zaken; en de daaruit voortvloeiende gevolgschade.
Let op! Ouders zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hun kinderen. U kunt hierbij denken aan een kind dat een ander kind laat struikelen of een bal die door de schoolruit wordt geschoten. Voor dit soort risico’s dient u zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten!!!
Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering
Deze verzekering biedt dekking wanneer een bestuurder door zijn “handelen” of juist “niet-handelen” schade veroorzaakt aan de vereniging.
Schademelding
Een eventuele schademelding moet zo spoedig mogelijk na de gebeurtenis schriftelijk worden gemeld bij de directeur of diens plaatsvervang(st)er. Vervolgens zal daarna zo spoedig mogelijk meer gedetailleerde informatie worden ingewonnen.Ondanks dat dit artikel met de grootste zorg is samengesteld kunnen aan de inhoud geen rechten worden ontleend.
Wat is de Wet Passend Onderwijs?
De Wet passend onderwijs gaat er vanuit dat passend onderwijs voor ieder kind bij de school begint. Dat betekent dat het bestuur moet voldoen aan zorgplicht, basisondersteuning moet kunnen bieden en een School Ondersteunings Profiel (SOP) moet opstellen. Maar wat houdt dat allemaal in?
Wat houdt Passend onderwijs in?
U heeft vast wel eens gehoord van termen zoals WSNS, intern begeleider, rugzakleerling en dergelijke meer. Ze hebben allemaal te maken met de gezamenlijke inspanning van basisscholen en speciale basisscholen om de juiste ondersteuning te bieden aan kinderen. De afgelopen jaren is er dankzij die samenwerking veel bereikt en zijn er voor heel veel kinderen nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Extra aandacht en ondersteuning in de groep als het nodig is, maar ook juiste actie bij leerachterstanden in de vorm van extra hulpmiddelen of extra begeleiding.
Tot 1 augustus 2014 werd deze extra ondersteuning betaald vanuit de leerlinggebonden financiering, beter bekend als het rugzakje. In dit systeem was het ‘alles of niets’. Voor leerlingen met een rugzakje kregen scholen een vast bedrag, zonder dat hierbij gekeken werd naar wat er daadwerkelijk nodig is. Voor leerlingen zonder rugzakje, voor wie toch ondersteuning nodig was, kregen scholen een basisbedrag voor lichte ondersteuning. Vanaf 1 augustus 2014 is dit systeem veranderd. Er wordt voor ieder kind dat ondersteuning nodig heeft een arrangement op maat gemaakt. Daarbij wordt uitgegaan van wat het kind nodig heeft. De financiering voor de ondersteuning is binnen passend onderwijs flexibeler en breder inzetbaar.
Om de regelgeving verder te vereenvoudigen en om meer onderwijspartners te betrekken, is besloten om per 1 augustus 2014 de voormalige WSNS verbanden op te heffen en te vervangen door grotere samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs. IRIS participeert in de landelijk vastgestelde regio 23.05 www.2305po.nl en valt onder de deelregio Kampen.
Basisscholen en speciale basisscholen blijven samenwerken, maar voortaan worden óók de scholen voor speciaal onderwijs aan de samenwerking toegevoegd. Wat er vooral verandert, is dat ondersteuning in het onderwijs aan leerlingen flexibeler zal worden georganiseerd én beter zal worden afgestemd op de jeugdzorg. School en ouders kijken samen naar wat het kind nodig heeft en de juiste expertise wordt snel en effectief ingezet. Dat maakt het voor scholen nog beter mogelijk om ondersteuning te bieden voor alle kinderen die dit nodig hebben.
Ouders en passend onderwijs
Het slagen van passend onderwijs is mede afhankelijk van de samenwerking tussen ouders en de school. Wij hechten grote waarde aan deze samenwerking. Samen werken we op basis van één plan. We zien ouders als “educatieve en pedagogische” partners. Samen dragen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de opvoeding, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Dit betekent dat we elkaar informeren over alles wat met de ontwikkeling van het kind te maken heeft, dat we samenwerken én elkaar professioneel aanspreken op onze taak. Kortom, betekenisvolle betrokkenheid en communicatie over en weer.
Zorgplicht
De school is verantwoordelijk om voor elke leerling een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht. We kijken daarbij niet naar wat het kind niet kan, maar juist naar wat het kind wel kan. De kansen en mogelijkheden van het kind staan dan ook centraal. Zorgplicht wil dus niet zeggen dat scholen verplicht alle leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte moeten opvangen. Als het schoolbestuur zelf niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan zorgt het schoolbestuur voor een passende plek bij een van de samenwerkingspartners. Het speciaal (basis) onderwijs blijft bestaan.Voor meer informatie over de landelijke ontwikkelingen kijk op: www.passendonderwijs.nl.
Wat houdt leerplicht in?
In de leerplichtwet is vastgelegd dat alle leerlingen die op een school staan ingeschreven (dus ook de 4-jarigen) verplicht zijn de school te bezoeken. In deze wet is daarnaast geregeld in welke gevallen de directeur toestemming kan geven voor verlof. U kunt meer informatie vinden op de website van de gemeente Kampen. Het aanvraagformulier voor extra verlof (buiten de reguliere vakanties om) vindt u hier.
De leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld bij ongeoorloofd schoolverzuim of bij situaties die zouden kunnen leiden tot schoolverzuim of schooluitval. Wanneer u hierover vragen hebt, mag u altijd de leerplichtambtenaar bellen. U kunt dan het algemene nummer van de gemeente Kampen bellen (14 038) en vragen naar de leerplichtambtenaar.
Wat doen wij met betrekking tot privacy?
Verantwoordelijkheid voor uw gegevens
IRIS, stichting voor Christelijk primair onderwijs is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens voor de IRIS scholen.
Wij respecteren uw privacy
Wij hechten veel waarde aan uw privacy. We doen er dan ook alles aan om uw persoonsgegevens zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk te behandelen. Met het privacybeleid geven we u graag duidelijkheid over wat we met uw persoonsgegevens doen. Persoonsgegevens zijn alle gegevens, waarvan bekend is dat ze bij u horen, zoals uw naam, geboortedatum, contactgegevens, bankrekeningnummer en burgerservicenummer (BSN). Download hier het volledige privacybeleid van IRIS onderwijs.
Functionaris gegevensbescherming
Lumen Group is voor IRIS onderwijs de functionaris Gegevensbescherming (FG). Voor eventuele vragen, opmerkingen of klachten over uw privacy bij IRIS onderwijs kunt u rechtstreeks contact opnemen met de FG. Klik hier voor het contactformulier van de FG.
Vragen over privacy? Mail naar privacy@iriskampen.nl
Opvang
Waar vind ik antwoorden op mijn vragen over de opvang van mijn kind(eren)?
Op de website van IRIS Opvang vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen over opvang bij IRIS.
Geen antwoord
gekregen op je
vraag?
